2014. október 01., szerda 15:42

Az egyedi weboldalak mítosza

Írta: 
Értékelés:
(1 szavazat)
Az egyedi weboldalak mítosza - 5.0 out of 5 based on 1 vote

Minden cégnek, vállalkozónak és szervezetnek igénye van arra (nagyon helyesen), hogy vizuálisan megkülönböztesse magát a konkurenciától és egy egyedi megjelenéssel álljon érdeklődői, ügyfelei és vásárlói elé. Ma már nagyon sokan felismerték a jelentőségét annak, hogy az üzleti életben az első benyomás megismételhetetlen és a profi küllem menyire fontos. Igenis a csomagolás nagyon sokat számít és - a magyar közhiedelemmel ellentétben- nem csak a szemfényvesztésről és az átverésről szól, hanem arról is, hogy képes legyél megmutatni azt, hogy valamiben jó vagy. Ahogy mondani szokták: „Nem elég jónak lenni, annak is kell látszani!” Erről részletesebben írtam már egy korábbi blog bejegyzésemben.

Mindezek miatt ma igen nagy az igény az egyedi weboldalakra is és naponta hallom vissza az érdeklődőktől azt, hogy „egyedi” weboldalra van szükségük. Viszont, hogy a weboldal esetében mi számít „egyedinek” mindenkinek a fejében mást jelent.

Számomra az egyediség a megjelenésre vonatkozik, mert a megrendelő, azaz a Te esetedben ez az igazán fontos! A cél az, hogy amikor a jelenlegi vagy a leendő ügyfeleid a weboldalra érkeznek, akkor egy pozitív benyomást kapjanak Rólad. Egy esztétikus és kellemes környezetben informálódhassanak, kérhessenek ajánlatot, foglaljanak szobát vagy vásárolják meg a termékedet. A megjelenés tehát nem cél, hanem inkább eszköz arra, hogy minél eredményesebben működjön a weboldalad, azaz minél több hasznot hozhasson Neked. Az igazán jó weboldal az, ami nem csak ízléses és szép, de jól használható, letisztult, egyértelmű és felhasználóbarát is. Ez az, ami fontos. A többi nem kell, hogy számítson Neked! A technikai részletekkel bőven elég, ha én foglalkozom, akkor, amikor a weboldaladat készítem.

Ezzel szemben vannak, akik azzal jönnek, hogy a Joomla nem jó, mert sokkal jobb az XY másik szoftver. Vagy, hogy a neki nem jó a Joomlából, Wordpress-ből vagy Drupal-ból készült oldal, hanem „egyedi” kódból írt honlapot akar. A miértre sosem kapok egyértelmű választ. A leggyakoribb az, hogy „nem biztonságos” és „feltörik”. Erre azonban semmilyen kézzel fogható bizonyítékot nem tudnak adni azok, akik ezt mondják. Ilyenkor én csak személyes kb. 8 éves tapasztalatomból azt tudom mondani, hogy eddig mindösszesen 1 db weboldallal volt ilyen jellegű probléma. Az is csak azért, mert a tulajdonos gépe volt vírussal fertőzött. Bátran mondhatom, hogy egy megfelelően beállított és korszerű védelemmel ellátott szerveren futó Joomla oldal igenis biztonságos, és ezen oldalak tulajdonosai köszönik szépen, teljesen jól megvannak.

Mindemellett el kell, hogy mondjam, hogy az „egyedi kóddal készült weboldal” ma, 2014-ben egy illúzió. A világhálón futó weboldalak összességének túlnyomó többségét valamilyen CMS rendszer adja. Csak a Joomlát több mint 30 millió alkalommal töltötték le és minden 2.5 másodpercenként születik egy új Joomla letöltés. A világ összes weboldalának több mint 2.9% át adják a Joomla weboldalak. Manapság a programozók is modulárisan, azaz kódok vagy kódrészletek összeépítésével, újrahasznosításával dolgoznak. Mit jelent ez? Azt, hogy a mai korszerű informatikában az a cél nem az, hogy minden egyes fejlesztéskor fehér lappal kezdjünk, hanem az, hogy elemekből, blokkokból alakítsunk ki valami újat és egyedit az igényeknek megfelelően. Tehát, ha azt gondolod, hogy valami olyat találtál ki, ami még nincsen a világon és ezt „biztosan le kell programozni” szinte látatlanban mondhatom, hogy már van rá megoldás, csak Te nem ismered.

A másik gyakori érv a Joomla „ellen” az, hogy ezek az oldalak nagyon hasonlóak és túl sablonosak. A Joomla és a Sablon szó egy nagyon sajnálatos kapcsolat révén talált egymásra. A Joomla által összeállított HTML kimeneteket, azaz oldalakat a sablonok (angolul a template-ek) szabályozzák. Ez határozza meg, hogy mekkorák a betűk az oldalon, hány hasáb van a kezdőlapon, mekkora legyen az oldal szélessége, stb. Azonban a Te Joomla oldalad sablonjának nem kell sablonosnak lennie! Ami megvalósítható egy bármilyen más HTML nyelven íródott weboldal esetében, azt a Joomla is tudja! Hisz ugyanolyan nyelven beszél, mint a világ bármelyik más weboldala. Tehát az, hogy egyedi kinézetű weboldalad legyen nem a Joomlától függ.

Összességében az a lényeg, hogy tudd, az egyediség nem azon múlik, hogy azt a CMS-t, amit használsz hány másik ember használja a világon. Nem is azon, hogy a weboldalad kódja mennyire egyedi. Az egyediség a küllemre, a mondanivalódra és a weboldalad tartalmára vonatkozik. Ne feledd a honlap önmagában semmit sem ér. A Te tartalmad/szöveged/terméked kelti életre!

Szoták László

webdesigner, weboldal-építő, grafikus

Blogomban szeretnék megosztani Veled olyan fontos dolgokat, amik konkrét segítséget nyújtanak céged online vagy offline reklámjával kapcsolatban. Látogass vissza gyakran, nehogy lemeradj valamiről. Ha tetszenek írásaim kérlek oszd meg őket!

E-mail Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.